Innovation som inspiration
San Francisco Agencys historia börjar med vd:n Juhani Polkkos tid i Silicon Valley under 2004–2005. Medan han drev sin eget startup – en satsning som i slutändan inte lyckades – observerade han hur effektivt startups i USA arbetade med PR, storytelling och relationsbyggande.
Inspirerad av detta tillvägagångssätt återvände han till Finland och grundade San Francisco Agency 2009. För Juhani är San Francisco mer än bara en plats. Namnet representerar ett sätt att tänka kring innovation, djärvt berättande och strategiska kontakter. Något som han ville ta med sig tillbaka till Finland. Namnet ”San Francisco” är på så vis en representation av byråns fokus på framåtblickande kommunikationsstrategier och internationella ambitioner.
Hjälper nordiska företag växa globalt
På San Francisco Agency arbetar vi huvudsakligen (men inte uteslutande) med startups och scaleups från Norden och hjälper dem att bygga synlighet och trovärdighet i större skala. Vårt byrånamn signalerar en förmåga att koppla samman våra kunder med en internationell publik. Genom att referera till ett globalt tekniknav kommunicerar namnet vårt fokus – att stötta företag med internationella ambitioner.
Namnet återspeglar också byråns strategi att kombinera nordisk och global affärskultur. Norden är känt för värderingar som hållbarhet och jämlikhet, medan San Francisco ofta förknippas med snabbfotad innovation och kreativitet. Som byrå strävar vi efter att sammanföra dessa kompletterande egenskaper för att erbjuda ett balanserat perspektiv till våra kunder.
Med rötter i Norden
Inom PR och varumärkesbyggande spelar uppfattningen en betydande roll. Ett namn som ”San Francisco Agency” väcker nyfikenhet och differentierar oss som företag. Det sätter en ton som stämmer överens med uppdraget att hjälpa kunder att synas, särskilt på internationella marknader där San Francisco erkänns som ett centrum för innovation.
Även om namnet får en att tänka på en amerikansk stad är byråns verksamhet fast förankrad i Helsingfors. Staden har blivit ett viktigt nav för startups och teknik i sig. Vårt arbete återspeglar nordiska värderingar som kvalitet, autenticitet och genomtänkt innovation, vilket resonerar med en publik på en global nivå. Dessutom inkluderar vårt team kollegor som arbetar på nordiska språk på modersmålsnivå, vilket säkerställer en djup förståelse för lokal kultur och lokala marknader. Denna flerspråkiga förmåga har gjort det möjligt för byrån att skräddarsy kampanjer effektivt på en nordisk nivå och erbjuda kunder lokalanpassade strategier som resonerar djupare och uppnår bättre resultat.
LÄS NÅGRA AV VÅRA KUNDREFERENSER HÄR
Ett namn med syfte