I augusti 2023 hjälpte vi Adsorbi, en svensk startup som fokuserar på att använda hållbar cellulosa för att skapa koldioxidneutrala luftrensystem, att meddela sin såddfinansieringsrunda i lokala och internationella medier. Metsä Groups innovationsföretag, Metsä Spring, deltog i rundan, och som deras dedikerade PR-partner hanterade vi alla aspekt av kampanjen, inklusive samordning med andra investerare.
Genom samordning mellan Adsorbi och deltagande investerare som Metsä Spring och Chalmers Ventures skapade vi ett pressmeddelande och viktiga PR-material för svenska och internationella medier inom startup, finansiering, skogsbruk och hållbarhet. Därefter pitchade vi historien till viktiga mediekontakter på alla marknader och samordnade intervjuer. Vid embargo distribuerade vi pressmeddelandet till ett brett urval av kontakter och rapporterade mediebevakning till Adsorbi-teamet.
Vi fick stor uppmärksamhet i både svenska och internationella medier, inklusive Forbes. För internationella medier såg vi även publicerade nyheter i finansmedia som Silicon Canals och EU-Startups, samt ledande branschmedia som AirQualityNews och Bioenergy International. I Sverige täckte ledande medier som Breakit och Ny Teknik nyheten.
San Francisco hjälpte oss att sprida nyheten om vår första investeringsrunda och vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi fick över 30 träffar i internationell media vilket inom bara några få dagar ledde till många kontakter med potentiella kunder. Att jobba med San Francisco tidigt i vår bolagsresa har hjälpt oss att accelerera vår medianärvaro.