Miten voimme auttaa kaikkia 10 000 suomalaista kasvuyritystä PR-työssä?

by | Feb 23, 2018 | PR

Our CEO, Juhani, tells in Finnish how we want to help all 10 000 growth companies in Finland and why SF Academy exists.

———–

Moi, olen Juhani, markkinointiviestintätoimisto San Franciscon perustaja.

Missionamme on auttaa yrityksiä kasvamaan parantamalla niiden markkinointia ja viestintää. Olemme viiden vuoden aikana työskennelleet jo yli 100 suomalaisen yrityksen kanssa, jotka ovat tuona aikana moninkertaistaneet liikevaihtonsa.

Meillä on kuitenkin ongelma. Olemme tavoittaneet vasta reilu sata suomalaista kasvuyritystä tämän maan kymmenestä tuhannesta – siis vain prosentin. Heräsi kysymys, miten voisimme auttaa muitakin?

Ennen kuin vastaan tähän kysymykseen, kerron miksi ja miten olemme tulleet tähän hetkeen.

Olen tehnyt teknologia-alan myynti- ja markkinointitöitä 16-vuotiaasta asti. Olen aina ollut kiinnostunut, tai suorastaan innostunut siitä, miten maailma muuttuu – toisaalta internet ja vapaakauppa ovat pikkuhiljaa muuttamassa maailman yhdeksi valtavan suureksi markkinapaikaksi, ja toisaalta teknologian kehitys on mahdollistanut täysin uusia toimintatapoja, jotka muuttavat yrityksiä, jopa kulttuureita.

Globalisaatio ja digitalisaatio ovat jo tapahtuneet, ne eivät vain ole vielä tasaisesti jakautuneet kaikille. Ne ovat mullistaneet monia toimialoja – ajattele vaikka musiikin- ja elokuvien jakelua, sanomalehtimediaa, huonekaluja, muoti- ja muuta kaupan alaa, sekä ravintolabisnestä, jossa keskinkertaiset ravintolat eivät enää pärjää. Kuluttajat ovat ottaneet vallan.

Blockchain, alustatalous ja kaikkien ohjelmistojen muuttuminen tekoälypohjaisiksi koskettaa meitä kaikkia – jokaista yritystä, jokaista toimialaa.

Kuulostaako haastavalta? No, se luo myös valtavasti mahdollisuuksia. Teknologia ei ole pelkkiä ohjelmistoja ja elektroniikkaa, vaan teknologiaa on kaiken uuden luominen. Uutta luomalla pienetkin yritykset voivat parantaa kilpailukykyään, ja pärjätä kansainvälisillä markkinoilla. Suurissa yrityksissä ei synny työpaikkoja, koska niiden on vaikea luoda uutta. Ainoa mahdollisuus niille on itsenäinen venturing-toiminta, tai markkinoiden valtaaminen suurilla pääomilla.

Työskentelin Piilaaksossa parin vuoden ajan konsulttina ja yrittäjänä. Aloin katsoa maailmaa aivan eri näkökulmasta. Globalisaation myötä uudet jutut voivat kuitenkin tulla Piilaakson lisäksi mistä tahansa, Kiinasta – tai Suomesta.

Firmani nimi on San Francisco, koska minulle San Francisco on ennen muuta asenne, tapa ajatella.

Kun palasin Suomeen, tuntui ettei täällä tapahdu mitään. Kymmenessä vuodessa on kuitenkin saatu hyvä kasvuvaihde päälle! Suomessa on meidän arvion mukaan jo aiemmin mainittu kymmenen tuhatta kasvuhaluista startuppia ja pk-yritystä. Kasvu ei ole itseisarvo, mutta se luo mahtavan dynaamista yrityskulttuuria. Kääritään hihat ja aletaan hommiin!

Yksi konkreettinen juttu mistä halusin puhua tänään, on PR-työ, eli mediasuhteet. Toimittajat etsivät jatkuvasti kiinnostavia juttuaiheita yrityksistä, jotka muuttavat maailmaa ja yrittäjätarinoista, jotka tempaavat mukaansa. Mikä on sinun yrityksesi tarina?

PR-työ vaatii pitkäjänteisyyttä ja fokusta, henkilökohtaisten suhteiden luomista ja jatkuvaa kokeilua. Siksi monet yritykset haluavat tehdä sen kumppanin kanssa, kuten meidän.

Kaikilla ei tätä mahdollisuutta kuitenkaan ole – ja toisaalta on tilanteita, joissa yrityksen ja yrittäjien kannattaakin tehdä se itse. Meillä on tähän nyt ratkaisu.

Puhutaan vielä hetki rahasta. Me ei olla koskaan piiloteltu hintojamme, ja ne on kaikille pk-yrityksille samat. Meidän palvelupaketeilla, jotka löytyvät verkkosivuiltamme, investointi PR-työhön on noin 30 000 – 50 000 euroa vuodessa. Sen verran se vaan maksaa, kun sen tekee hyvin. Yksittäisiä viestintäsuunnitelmia ja PR-kampanjoita olemme tehneet viidellä tonnilla. Tuloksena tästä työstä tulee artikkeleja, ns. ansaittua mediaa, joka on usein paljon arvokkaampaa kuin ostettu media – ei halpaa sekään.

Vastauksena kysymykseen siitä kuinka voimme auttaa yrityksiä joiden kannattaa tehdä PR itse, tai jotka haluavat sen tehdä itse? Vastaus on verkkokurssit, jotka tulemme aloittamaan nyt keväällä.

Idea on siis se, että annamme sinulle kaiken osaamisemme 7 viikon kurssin aikana: Opetusmateriaalit- ja harjoitukset, opastusvideot, dokumenttipohjat mm. viestintäsuunnitelmaan, medialistaan, sisältökalenteriin, pressikittiin ja muihin työkaluihin. Kerromme mitä ohjelmistoja kannattaa käyttää ja mitä ei, ja miten PR integroituu kaikkeen muuhun markkinointiin. Kerran viikossa otetaan livevideo-sessio, jossa käydään yleisemmät kysymykset läpi, jotta todella oppisit joka viikko uutta. Viikossa opiskeluun menee aikaa vain muutama tunti, joten sen voi hyvin tehdä työn ohessa.